Chutě

Chutě

chutě x

Chutě, ať už na sladké či slané, zažil asi každý.  Jak si to vysvětlit? Co nám tím chce tělo říct?

Velmi často mi klienti říkají, že je z pravidla odpoledne „chytá“ chuť na sladké. Po další diskuzi je mi vše jasné, řeknou mi totiž, co stihli nebo spíše nestihli sníst.

„Ráno nestíhám, tak si do něčeho „dlubnu“ (chleba s něčím, koláček, oplatka), pak nějaké ovoce, jestli vůbec, k obědu nějaké „meníčko“ a po obědě mě to chytá, mám chuť na něco sladkého, případně už ukusuji oplatek ke kávě“, říkají.

Tělo si žádá energii a to rychlou.

Tento přístup je ale značně neefektivní, řekněme si proč.

Rychlou energií pro tělo je jednoduchý cukr (sladkosti, sladké nápoje, bílé sladké pečivo), který se okamžitě vstřebává do krve a tělo je tak rychle uspokojeno. Bohužel však v rámci zachování rovnováhy se hladina cukru rychle vyhoupne nahoru, ovšem pak padá také rychle dolů a tělo si zanedlouho žádá rychlou energii znovu. Nutno podotknout, že přílišnou a dlouhodobou konzumací jednoduchých cukrů si zakládáme na cukrovku, neboť hormon inzulin, který reguluje hladinu cukru v krvi tak tak stíhá a dříve nebo později se na takovou „lítačku“ vykašle a přestane se tvořit.

Jó, to kdybychom se stihli pořádně, kvalitně a pravidelně najíst a konzumovali přes den ty cukry, které uvolňují energii do těla postupně, to je jiná. Říká se jim komplexní sacharidy (celozrnné pečivo, rýže, brambory, vločky, těstoviny, kuskus, luštěniny apod.) Hladinka cukru v krvi bývá pak pěkně vyrovnaná a tělo, tedy přesněji naše slinivka břišní, která produkuje onen zmiňovaný hormon inzulin, ocení, že ji necháme chvíli vydechnout.

Jelikož tělo energii potřebuje pro zachování základní funkcí a nemůže se spoléhat pouze na nás (chytrá příroda), dělá si zásoby. Tato zásobárna se nachází (v podobě glykogenu) v játrech a ve svalech a dále pak v tucích. Tělo sáhne přirozeně dříve po rychlé energii v játrech a svalech a posléze bere též z tukových zásob. Může se tak jednoduše stát, že přícházíte o svaly.

Zkuste jeden den myslet na sebe, jezte pravidelně a zařaďte mimo ostatní makroživiny (bílkoviny a tuky) i přílohy a celozrnné pečivo. Řekněte, jestli máte více energie, nejste tak protivní, jste více soustředění, lépe vám to myslí a hlavně NEMÁTE chutě na sladké!

Já už to mám vyzkoušeno a funguje to dost dobře.

Učím se x

Leave A Response

* Denotes Required Field