Kam se poděl přirozený pohyb?

Kam se poděl přirozený pohyb?

Kam se poděl přirozený pohyb x

Víte, že podle světové zdravotnické organizace (WHO) způsobuje nedostatek pohybu rakovinu prsu a střev až ve 25 %, cukrovku až v 27 % a srdeční choroby až z 30 %?

Jen jedna třetina dospělé populace (lidí nad 15 let) v Evropské unii dodržuje doporučenou míru, tedy 30 minut denně pohybové aktivity. Z výzkumů bohužel vyplývá, že tento trend se snižuje, tedy, že lidi se přestávají přirozeně hýbat.

Jak je to u dětí, které potřebují ještě více pohybu? Jen 34 % dětí ve věku 11, 13 a 15let se dostatečně hýbe. Ve většině zemích EU jsou aktivnější chlapci. Tak například ve Francii je dostatečně aktivních jen 11 % děvčat oproti 25 % chlapců, v Irsku je to až 51 % děvčat a 61 % chlapců kolem 11. roku věku. V České republice jsou chlapci ve věku 15 let docela aktivní, je jich až 49 % oproti třeba Portugalsku s 25 %.

Doporučené hodnoty dle WHO

Dospělí potřebují aspoň 150 minut fyzické aktivity střední zátěže týdně a aspoň 75 minut/týdně dynamičtější aktivity. Pokud však potřebují redukovat váhu, pak je doporučováno ještě víc.

U dětí se doporučuje minimálně 60 minut fyzické aktivity střední zátěže každý den. 3x týdně dynamičtější aktivity, která pomůže dětem posílit jejich svaly a kosti.

Zdravotní benefity

Spousta výzkumů ukazuje, že fyzická aktivita má nesčetně výhod:

  • zlepšuje jak fyzickou tak mentální zdatnost
  • snižuje (až o 25 %) riziko vzniku chorob, např. kardiovaskulární choroby, diabetes typu 2 (cukrovka), vysoký krevní tlak a některé druhy rakoviny
  • snižuje stres, úzkost, deprese a pocity osamělosti
  • v neposlední řadě je ideální prevencí nadváhy

Potřeba pohybu u dětí je přirozeně vysoká. Pokud si děti hrají, nezlobí. Dospělí děti velice často omezují v pohybu a napomínají je. Děti pak rychle přejímají pohodlný způsob života dospělých a začínají trpět ochablými svaly, tukem v cévách a s otylostí.

A tak se na chvíli zamyslete a zeptejte se sami sebe. Můžu se více hýbat? Pokud zní vaše odpověď: „Nemám na to čas“, pak radím toto:

  • Jezdíte do práce autem? Zaparkujte o trochu dál a projděte se.
  • Máte v práci či doma výtah? Projděte se po schodech.
  • Chodíte na kávičku? Jděte do té vzdálenější kavárny, nejezděte autem.
  • Zvete návštěvy? Navrhněte přátelům, že tentokráte přijedete vy, auto nechte doma, kus MHD, kus pěšky.
  • Umyjte okna, zatančete si před TV, protáhněte se v práci, ve vaně, ve frontě v obchodě…

Je tolik času, kterého můžeme efektivně využít, jen je třeba si to uvědomit.

Pokud nemáte s kým, pak se přidejte k nám, mrkněte na náš program nebo nám zašlete návrh na aktivity, které by se vám zamlouvaly.

Jdu ven x

Leave A Response

* Denotes Required Field