Pečivo

Nakupování pečiva

Nakupování pečiva

Třetí největší kategorií čerstvých potravin vyskytujících se v českých domácnostech jsou pekařské výrobky. Pojďme se na ně podívat trochu zblízka – je tmavé totéž co cereální nebo celozrnné?

Označení pečiva:

  • Celozrnné pečivo musí obsahovat minimálně 80 % celozrnné mouky.
  • Nejčastější chybou je, že nakupujeme cereální pečivo a myslíme si, že se jedná o jeho celozrnou verzi. Cereální znamená vyrobený z obilné mouky.
  • Tmavé pečivo nezaručuje, že se jedná o pečivo celozrnné. Může být obarveno.
  • Vícezrnné pečivo je upečeno z jiných obilovin než je žito a pšenice, tj. luštěniny, olejniny, a to v celkovém množství nejméně 5 %, ale opět to nutně neznamená, že se jedná o pečivo celozrnné.

Složení:

Chléb se vyrábí z mouky, vody, soli, kvásku nebo droždí. Dále se do pečiva přidávají různá semínka, kmín…
Další přísady nejsou zapotřebí.

Co je celozrnné pečivo?

Abychom si na tuto otázku odpověděli, vysvětlíme si zcela v rychlosti z čeho se skládá obilné zrno:

  • Moučné jádro (endosperm) – obsahuje nejvíce bílkovin a také škrob
  • Klíček – obsahuje zdravé tuky (nenasycené mastné kyseliny především), vitaminy
  • Obal (otruby) – zdroj prospěšné vlákniny, minerálních látek, kyseliny fytové.

Bílá mouka vzniká namletím zrna zbaveného klíčku i obalu. Teď si už jistě zodpovíte sami, cože to celozrnné pečivo vlastně je. Ano správně, pečivo připravené z mouky, která obsahuje všechny části zrna.

Proč celozrnné pečivo?

    1. Zdroj komplexních sacharidů, které uvolňují energii pozvolna (má nízký glykemický index) – jsme déle sytí, nenamáháme slinivku břišní.
    2. Zdroj vlákniny – doporučená denní dávka vlákniny je 30 g/ den – 100 g celozrnného pečivo obsahuje 6 a více g vlákniny (sledujte složení, pečivo označené „s vysokým obsahem vlákniny“ dle legislativy už více než 6 g vlákniny obsahuje. Vláknina je velmi prospěšná pro náš organismus, neboť nám na jedné straně pomáhá čistit střevo (nerozpustná) a na straně druhé pomáhá regulovat absorpci a trávení živin a je potravou pro potřebné bakterie tlustého střeva (rozpustná).
    3. Zdroj vitaminů, minerálů a esenciálních mastných kyselin.
    4. Zdroj skvělé chuti.

TIP: Gramáže některých druhů pečiva najdete zde.
Učím se x

Leave A Response

* Denotes Required Field