Vitaminy rozpustné v tucích

Vitaminy rozpustné v tucích

eat it vitaminy v tucíchA (retinol), provitamin betakaroten

K čemu slouží: chrání především naše oči, ale také imunitní systém, reprodukci a vývoj kostí.

Zdroj: živočišné produkty, nejvíce v játrech, pak máslo, mléko, vejce. Dále pak karoteny, červená a oranžová zelenina a ovoce a listová zelenina.

Informace:

  • Karoteny se lépe vstřebávají za přítomnosti tuků a vařením.
  • Kuřáci by měli příjem karotenoidů omezit, zejména ve formě doplňků stravy.

Tipy na jídla:

  1. Játra na cibulce s basmati rýží a rajčatový salát.
  2. Chléb s máslem a vajíčkem natvrdo. (Ideálně čerstvé máslo od pasoucích se krav a vejce od pobíhajících slepiček)
  3. Dušená mrkev s bramborem a plátkem hovězího.
  4. Zeleninový salát se zálivkou (sůl, pepř, citr. šťáva nebo ocet, rostlinný olej – olivový/lněný/dýňový apod.). Můžeme přisypat i semínka slunečnicová nebo dýňová.
  5. Těstoviny pomodoro (s rajčatovou omáčkou dělanou z drcených nebo čerstvých rajčat).

 

D – kalciferol, prohormon

K čemu slouží: chrání pevnost našich kostí, neboť hraje zásadní roli v metabolismu vápníku a fosforu.

Zdroj: sluneční záření a rybí tuk, dále pak ryby, játra, vejce, máslo, mléko, žampiony, tofu a kaviár.

Informace:

  • Tělo si jej dokáže vyrobit působením ultrafialového záření z cholesterolu v kůži. Pobyt na slunci je tedy velmi důležitý pro jeho tvorbu. U zdravého člověka je plně dostačující.
  • Při nedostatku vit. D je zvýšené riziko infarktu, střevních, jaterních a ledvinových potíží.
  • Příliš vysoké dávky D3 jsou ale toxické.

Tipy: Vystavujte se denně po krátkou dobu sluníčku, v zimě zvyšte příjem ryb, rybího tuku (i v kapslích), případně doplňků (kvalitnější přípravky by měly obsahovat D3).

 

E – tokoferol

K čemu slouží: chrání plod, je důležitý pro plodnost a funkční imunitní systém, je důležitý antioxidant.

Zdroj: rostlinné oleje, především sójový olej, ořechy, listová zelenina.

Informace:

  • Vstřebávání vitaminu E v tenkém střevě souvisí se vstřebáváním tuků, při nedostatku tuku v potravě může nastat nedostatek.
  • Při nedostatku dochází k poruchám svalů, nervů a propustnosti cév.
  • Působí dobře se selenem (ryby, česnek, cibule, pažitka, vnitřnosti, ořechy).
  • Tokotrienol (součást vitaminu E) hraje důležitou roli v prevenci i léčbě nádorových onemocnění a snížení cholesterolu.

Tipy na jídla:

  1. Zeleninové saláty jezte s rostlinnými oleji. Vynikající je lněný, který obsahuje omega3 MK, dále pak dýňový, vlašský, olivový apod.
  2. Hotová jídla a polévky nebo grilovanou zeleninu zakápněte rostlinnými oleji přímo na talíři, zjemníte je a dodáte výživu.
  3. Konzumujte denně hrst oříšků nebo semínek (nesolené, neobalené), hodí se na svačinku, do auta, do kanceláře, doma.

 

K – K1 fyllochinon, K2 menachinon, K3 menadion (syntetický)

K čemu slouží: chrání naši krev, zajišťuje krevní srážlivost, chrání proti křečovým žilám, prevence cukrovky, kardiovaskulárních chorob, elasticita a zdraví cév, prevence tvorby vrásek a osteoporózy u žen po menopauze (řídnutí kostí).

Zdroj:

K1 vzniká v rostlinách, špenát, zelí, brokolice, kiwi, avokádo.

K2 je vytvářen bakteriemi v tenkém střevě, ukládá se do žloutků vajec pobíhajících slepic a z živočišných produktů převážně v husích játrech, tvrdých sýrech a másle volně pasoucích se krav, koz a ovcí (které se živí trávou), dále Natto – fermentované sójové boby, které se konzumují převážně v Japonsku.

Doplňky MK4 (živoč. pův. máslo a žloutek) a MK7 (bakter. pův. pocházejí z Natta) a jsou vysoce efektivní. Pozor ale na americký syntetický MK4, je toxický.

K3 je syntetický a používá se jen ve výživě zvířat.

Informace:

  • Při léčbě antibiotiky může dojít k jeho nedostatku a je třeba jeho zvýšený přísun.
  • Prevence diabetes 2/cukrovky. Studie (uvedená v časopise Cell) z roku 2007 ukazuje, že K2 má vliv na tvorbu inzulinu a citlivost na inzulin, K2 působí na protein osteokalcin vytvářený v kostech a může zlepšit naši glukózovou toleranci.
  • Při koagulační léčbě Warfarinem musíme konzumaci vitaminu K omezit, neboť by se efekt Warfarinu (ředění krve) vyrušil.
  • Nedostatek K2 je vepsán do naší tváře, zvýšený výskyt vrásek se podle Korejského výzkumu v roce 2009 přisuzuje snížené filtrační funkci ledvin, která je způsobená mimo jiné také nedostatkem K2. Zajímavým příkladem mohou být japonské ženy, které mají na první pohled mnohem méně vrásek. Mimo jiné faktory, jako například pití bílého čaje, jedí Natto (fermentované sójové boby) k snídani, mají vysokou hladina K2 v krvi a dožívají se velmi vysokého věku.
  • Křečovými žilami trpí zhruba polovina žen a asi 40% mužů kavkazského původu v Euroamerické civilizaci. Zánět hlubokých žil vede k vytvoření trombů (krevních sraženin), které se mohou utrhnout a zablokovat artérie, dále nás pak mohou trápit i hemeroidy. Jde o problém kardiovaskulárního systému. Důvodem je několik faktorů, ztráta elasticity cévních stěn, hormonální změny, antikoncepce, dlouhé stání a dalším významným rizikem je nedostatek vit. K2.

Tipy:

  1. Doplňte do jídelníčku listovou zeleninu.
  2. Nakupujte máslo, sýry a vejce od volně pasoucích se živočichů.
  3. Pokud již trpíte některým z uvedených zdravotních problémů, doplňte svůj jídelníček o Natto – fermentované sójové boby (připravte se ale na nepříjemný zápach, podobný u tvarůžek. Co bychom ale pro zdraví neudělali, že?)

Věříme, že Vám tyto informace pomůžou a budou motivovat ke konzumaci potravin, které obsahují tak prospěšné látky.

Dobrou chuť

eat it

 

 

Leave A Response

* Denotes Required Field